یاران سلمان فارسی

در جستجوی هویت ایرانی-اسلامی

یاران سلمان فارسی

در جستجوی هویت ایرانی-اسلامی

شیعه ایرانی بودن افتخار من است چرا که خداوند فرمود:

آنها (سلمان فارسی و یاران هموطنش) خدا را دوست دارند و خدا هم آنها را دوست دارد؛
در برابر مومنان فروتن‌اند و در برابر کافران سرسخت و قدرتمندند؛
همواره در راه خدا جهاد می‌کنند؛
و از سرزنش هیچ سرزنش‌کننده‌ای نمی‌ترسند.
این فضل خداست که به هر کس بخواهد می‌دهد و خداوند بسیار عطاکننده و داناست.
سوره مائده، آیه 54

صفحه اینستاگرام:
www.instagram.com/yaresalman1

♦ با شروع جنگ جهانی اول و با نادیده گرفتن اعلام بی‌طرفی ایران، انگلیسی‌ها از جنوب و روس‌ها از شمال به کشورمان تجاوز کردند.

♦ در جنوب و در بوشهر رئیسعلی دلواری سران ایلات و عشایر را در مقابل انگلیسی‌ها متحد کرد. او با شجاعتی وصف‏‌ناپذیر به مقابله با تجاوزگران پرداخت و شکست‏های سنگینی بر آنان وارد کرد؛ تا آنجا که دو نفر از افسران بلندپایه انگلیسی در حملات پراکنده دلیران تنگستانی به هلاکت رسیدند.

♦ انگلیسی‌ها که در میدان نبرد قدرت رویارویی با رئیسعلی را نداشتند پیشنهاد رشوه ۴۰ هزار پوندی را مطرح کردند که با پاسخ کوبنده رئیسعلی مواجه شدند.

♦ متجاوزان انگلیسی با چهار  کشتی و گردان پیاده نظام به بندر دلوار حمله کردند اما پس از نبردی سه روزه با ۳۳۰ کشته از دلاوران تنگستانی شکست خوردند.

♦ وقتی حربه تهدید، حمله نظامی و تطمیع نتوانست مقاومت دلاور دلوار را بشکند، انگلیسی‌ها به مکر و نیرنگ متوسل شدند و با توطئه، غلامحسین تنگکی از خیانت پیشگان داخلی را فریفته و او را به مقابله با رئیسعلی فرستادند.

♦ سرانجام رئیسعلی دلواری که با یاران خود با تدارک حمله ای سنگین قصد شبیخون به بوشهر و تهاجم علیه انگلیسی‌ها را داشت در منطقه تنگک صفر در حومه بوشهر  از پشت مورد اصابت گلوله قرار گرفت و دلاوری که هرگز در نبرد رویاروی شکست نخورده بود، با حربه انگلیسی خدعه و نیرنگ در سال ۱۲۹۴ در ۳۴ سالگی به شهادت رسید.

♦ با شهادت شهید رئیسعلی دلواری انگلستان بزرگترین دشمن خود در جنوب ایران را از سر راه برداشت؛ اما تاثیر ماندگار قیام تنگستان و نقش فرماندهی این سردار شجاع به گونه‌ای بود که بعد از آن انگلستان هرگز نتوانست در اقدامی مسلحانه به جنوب ایران دست‌اندازی کند و آرزوی شوم او ناکام ماند.

♦ قیام تنگستان از برگ‌های زرین تاریخ استعمارستیزی و استقلال‌خواهی ملت ایران در مقابل زورگویان و متجاوزان است.

♦ مقاومت در برابر ظلم، تکیه به نیروی خودی، سازش‌ناپذیری، تقویت روحیه ایثار و شهادت، ایستادگی در مقابل تحریم‌ها و تهدیدها از درس‌های ماندگار قیام تنگستان است.

♦ ۱۲ شهریور سالروز شهادت قهرمان مبارزه با استعمار شهید رئیسعلی دلواری به نام «روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس» نامگذاری شده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی